Utereg, ‘t bruis an alle kant, in 't hartjie van 't land (2) | Column
Om een stad echt van binnenuit te leren kennen moet je een stad voelen, zien en proeven. Voor deze serie verhalen reis ik, De Reizende Rijsdijk op, kriskras door Nederland om steden écht te leren kennen en geheimen aan de stad te ontfutselen. Ga met me mee!
broodje mario op de oudegracht
(25-9-2023) In het eerste deel over mijn ontdekkingstocht door Utrecht maakte ik kennis met de ras-Uteregse ‘Greetje van de Graacht’ en leidde mijn ‘kamerraod’ John mij een uurtje of twee rond door zijn ‘stadsie’. Voordat de wegen van John en mij scheiden, drukt hij me op het hart dat ik beslist hét broodje moet kopen dat elke rechtgeaarde Utrechter kent: een broodje Mario op de Oudegracht.
Aangezien het inmiddels prima lunchtijd is en ik mij om de hoek bij Mario bevind, ga ik voor dat broodje. Want wat is nou dat in Utrecht wereldberoemde broodje Mario? Ik ben razend benieuwd en daarbij lust ik inmiddels wel weer wat. Het recept is even eenvoudig als lekker: men neme een grote Italiaanse bol en die wordt royaal belegd met jonge kaas, salami, chorizo, rauwkost, pepers en natuurlijk Uitjes erbij! Een kanjer van een broodje en dat voor het bijzonder vriendelijke bedrag van vier euro. Voor een luttele euro extra kun je de bol zelfs dubbel belegd krijgen! Maar toen ik de enkele bol zag, leek dat me al een hele uitdaging, dus ik ga voor het klassieke Broodje Mario. Voor de vegetariërs en vegans is er ook een variant. Hoe is dit broodje zo’n gigantisch succes geworden in de stad? De geschiedenis in een notendop: het broodje is bedacht door Mario Nistri, een Italiaan die in 1971 naar Nederland kwam om succesvol te worden in de muziek. Zijn muzikale carrière mislukte jammerlijk, maar gelukkig voor de Utrechters bleek Mario wel erg goed in het smeren van broodjes en met de start van Mario’s horecaloopbaan werd dit broodje vanaf 1977 een echt Utrechts begrip. Mario overleed in 2013, maar zijn zoons zetten de zaak tot de op de dag van vandaag voort. Een Broodje Mario wordt nog steeds zo bereid zoals het in 1977 bedacht is. Echt een prijswinnaar van een broodje en het motto van Broodje Mario zou zomaar kunnen zijn: never change a winning broodje!
historische geuren en verhalen
Na het vullende Broodje Mario wandel ik rustig uitbuikend naar de Waterstraat in Wijk C, want daar is het Volksbuurtmuseum gevestigd. Na betaling van zes euro kun je zien hoe de mensen in een volksbuurt als Wijk C met elkaar leefden. De verhalen van de volksbuurten komen, als je door de authentieke oude steegwoning loopt, door een interactief programma tot leven. Je ‘ontmoet’ de bewoners, die met een druk op de knop hun wel en wee met je delen en vragen om één van de muntjes die je bij binnenkomst hebt gekregen. Maar je beleeft de historie van de volksbuurt ook letterlijk in geuren en kleuren. Zo kun je op de bovenverdieping dus met een druk op de knop verschillende geursensaties meemaken. De geur van de straat, de geur van de inktpotjes in een klaslokaal, de geur van de paardenwagen, de geur van een lekker ijsje, maar ook de meur van de haringkar of de strontkar. Al die geuren komen levensecht je neus in. De ene geur is een stuk aangenamer dan de andere, kan ik je vertellen! Tevens is er een eerbetoon aan het bekendste kind van Wijk C, Olympisch judokampioen Anton Geesink die er geboren en getogen is. Als je meer wilt leren over de rijke geschiedenis van deze buurt en nog meer verhalen wilt ontdekken, is het bedrijfsuitje cultureel Utrecht absoluut een aanrader.
Utrechtse bierproeverij
Ik besluit mijn ontdekkingstocht door ‘U-tje’ bij Café Ondaen op de Oudegracht met een kleine proeverij van echte Utrechtse biertjes die in de kelder worden gebrouwen. Ik krijg een plankje met zes miniatuurbiertjes voor twaalf euro. Voor groepen vanaf tien personen zijn er ook rondleidingen te boeken door de brouwerij. Een absolute aanrader voor de ware bierliefhebber!
Na mijn laatste slokje zeg ik Utrecht gedag en kan ik dus echt zeggen dat ik de huidige stad echt heb gezien, gevoeld en geproefd, maar een stukje historie ook letterlijk heb geroken!
Volgende week wandel ik door de 600 jaar oude stadspoort ‘Sassenpoort’ de mooie Hanzestad Zwolle binnen.
Ben jij Geïnspireerd geraakt door dit verhaal over de Domstad? Ontdek ons gehele aanbod aan groepsuitjes om teambuilding te bevorderen en de stad te ontdekken.